ZNAJĄC SIEBIE – SŁUŻYĆ INNYM
Cele programu. Jaka jestem? O czym marzę?
Główne punkty zajęć:
- Edukacja dla przyszłości, czyli jak szkoła średnia i zajęcia pozalekcyjne (np. program The Avenue) mogą przygotować mnie do życia (nauka, pomoc w rozwoju osobistym, podejmowaniu wyzwań, odkrywaniu talentów, uczenie się na podstawie doświadczenia).
- Sukces w życiu zależy od mojej decyzji. O dobrych nawykach i budowaniu postawy proaktywnej.
- Zajęcia pozalekcyjne mogą być pomocne w rozwijaniu osobowości i mocnego charakteru. O priorytetach i sztuce wyboru.
- O jakim zawodzie marzysz? O marzeniach, diagnozowaniu i rozwijaniu talentów.
- Co zrobić, gdy nie wiem co robić w przyszłości?
Tutoring:
- Co jest dla mnie w życiu ważne?
- W czym chcę się rozwijać i dlaczego?
- Co oznacza dla mnie poziom "poprzeczki" niski/średni/wysoki?
- Co miało istotny wpływ na mój rozwój do tej pory i jak mogę to wykorzystać to dalej?
- W jakim obszarze wybieram podnieść poprzeczkę? Jaki cel sobie stawiam (technika SMART)? Jak będzie wyglądać sukces? Jak będzie wyglądać droga i jaki będzie pierwszy krok?
Podróż do przyszłości – o kulisach wyboru właściwego zawodu
Główne punkty zajęć:
- Rynek pracy zmienia się dynamicznie pod naporem nowych technologii czy w wyniku pandemii, ale równie mocno z powodu zmian o charakterze społecznym i demograficznym.
- W jaki sposób wiedza o świecie może przyczynić się do wyboru ścieżki życiowej?
- Planowanie przyszłości zawodowej to dziś dobre wykształcenie, ale przede wszystkim umiejętności i nastawienie na permanentny rozwój, także pro bono.
- Co cenią sobie pracodawcy u przyszłych i obecnych pracowników?
Tutoring:
- Moje mocne strony, talenty, czyli w czym jestem naprawdę dobra. Które umiejętności chcę szczególnie wykorzystywać i dlaczego te?
- Jakie mam słabe strony? Nad którymi chcę pracować w najbliższym roku i dlaczego? Do czego chcę się odważyć w tym roku? Mój cel do pracy w rozwoju osobistym.
- Co już posiadam? Wiedza, talenty, umiejętności, dotychczasowe doświadczenia, możliwości?
- Jakie ścieżki kariery wydają Ci się ciekawe obserwując siebie i innych?
- Jakie tematy związane ze ścieżką zawodową są dla Ciebie interesujące? Jak sobie wyobrażasz przykładowy dzień pracy?
Wartość i wolność słowa a moja odpowiedzialność za słowo
Główne punkty zajęć:
- Rola i wpływ mediów na moje życie. Rzetelne źródła informacji a manipulacja dziennikarska. Jakość merytoryczna wypowiedzi jako najważniejsze wyzwanie w pracy dziennikarza. Czy istnieją wolne media?
- Umiejętność wyboru informacji i odróżniania wiadomości od szumu medialnego oraz umiejętność krytycznego myślenia - jak je w sobie wypracować i właściwie kształtować?
Tutoring:
- Czym dla mnie jest wolność, rzetelność i niezależność mediów?
- Czy mogłabym odnaleźć się w takim zawodzie; jeśli nie – jaki wpływ mają dziennikarze i ich praca na moje życie.
- Wartościowe merytorycznie podcasty, blogi, artykuły, profile społecznościowe.
Cogito ergo sum. Sum ergo cogito.
Główne punkty zajęć:
- Nauka to pierwsza praca zawodowa, a nie tylko przygotowanie do pracy.
- Pierwszym celem nauki jest nauczenie się. Poza tym podstawowa umiejętność, której uczysz się w trakcie nauki to trening umysłu i koncentracji nad bieżącą pracą – podstawowa cecha profesjonalisty. Można ją osiągnąć ucząc się zawsze „o właściwej porze” i „we właściwym miejscu”.
- W życiu zawodowym jesteś oceniana według wyników w pracy. W szkole jesteś oceniana, w dużej części, na podstawie stopni. Jednak już teraz możesz rozwinąć dobre nawyki - te nawyki to tak naprawdę cechy charakteru. Uczysz się nie dla szkoły, lecz dla siebie. Uczysz się przez całe życie.
- Szkoła średnia to miejsce zderzenia poglądów, kultur, wzorców wychowania – czy umiem bronić swoich poglądów, czy ulegam konformizmowi?
Tutoring:
- Omów swoje nawyki w uczeniu się, ewentualnie zmiany jakie poczyniłaś od początku roku szkolnego.
- Czy umiem zachować postawą asertywną w moim otoczeniu?
Ekologia - w służbie przyszłym pokoleniom
Główne punkty zajęć:
- Jak chronić środowisko naturalne? Przykłady dobrych rozwiązań
- Edukacja ekologiczna w moim otoczeniu: jaka jest? Co ja mogę zrobić w tym zakresie?
Tutoring:
- Co mogę sama zrobić dla ochrony przyrody w najbliższym otoczeniu?
- Czy mam wiedzę o ekologii, którą mogę się dzielić, by chronić środowisko?
Świat równoległy
Główne punkty zajęć:
- Czy zauważam potrzeby drugiej osoby: w rodzinie, wśród koleżanek i kolegów, w lokalnej społeczności, na świecie? Wśród nas żyją osoby niepełnosprawne, chore, izolowane społecznie.
- Czym mogę się dzielić z innymi? Czasem, zaangażowaniem w dobre działania? Daję dużo - otrzymuję jeszcze więcej. To jest bogactwo wolontariatu.
- Bycie liderem to nie tylko blichtr i sława, ale także służba i odpowiedzialność za zadania i ludzi. Jak kształtować w sobie dobre podstawy do bycia liderem?
Tutoring:
- Czy widzę potrzeby innych? Jak mogę rozsądnie pomagać?
- W jaki sposób i gdzie mogę zaangażować się w wolontariat, nie zaniedbując przy tym swoich szkolnych i domowych obowiązków?
- Czy mam w sobie cechy lidera? Jak mogę je rozwijać w służbie innym?
Savoir vivre w praktyce
Główne punkty zajęć:
- Zasady savoir-vivre jako moja wizytówka i droga do zawierania przyjaźni, znalezienia pracy czy polepszenia relacji w domu i w towarzystwie.
- „Przyjazne słowo nic nie kosztuje, a jest najpiękniejszym prezentem” (Daphne de Maurier) - o sztuce rozmawiania w towarzystwie.
Tutoring:
- Czy mam w sobie umiejętność dawania życzliwej obecności innym?
- Nad czym mogę popracować w zakresie savoir-vivre?
Piękno w otaczającym nas świecie
Główne punkty zajęć:
- Na przestrzeni wieków i różnych kultur różnie pojmowano piękno natury, zwierząt, człowieka, architektury, ozdób, ale także piękno Boga, świętych i idei. Gdzie zatem szukać uniwersalnych wyróżników piękna?
- Proporcja i harmonia, światło i barwy, symbolika, wdzięk i wzniosłość – jak kształtują nasze poczucie estetyki?
- Jak piękno podziwiane u artystów przełożyć na język codzienności – elegancji, kultury osobistej, kontaktów z ludźmi?
Tutoring:
- Piękno w moim otoczeniu (dobre relacje, piękno przyrody, architektury).
- Co mogę zrobić więcej w kształtowaniu piękna w swoim otoczeniu?
Pokonaj swój strach! Wystąpienia publiczne – praktyczne wskazówki
Główne punkty zajęć:
- Autoprezentacja i wystąpienia publiczne to sztuka, którą da się wypracować. Warto poszukać źródła wiedzy u ekspertów, a następnie jak najwięcej doświadczać i praktykować. Ten kto umie dobrze przemawiać i komunikować się ze słuchaczami zyskuje pewność siebie, potrafi zapanować nad stresem i klarowniej wyrażać myśli.
- Warto poznać zasady wystąpień, dobre praktyki i cechy dobrego mówcy – to podstawa dla każdego lidera.
Tutoring:
- Jakie są moje mocne i słabe strony w prezentacji siebie na forum?
- Co mogę zrobić więcej, mniej, inaczej w wygłaszaniu swojego zdania na forum?
- Jak ćwiczyć wypowiedzi publiczne?
Jak zostać liderem?
Główne punkty zajęć:
- Przywództwo to służba, a najcenniejszym osiągnięciem lidera jest poprowadzenie swoich podopiecznych w taki sposób, aby byli przygotowani również do bycia liderami.
- Lider we współczesnym świecie jest dzięki ludziom i dla ludzi. Jego głównym zadaniem jest wskazywanie właściwego kierunku, inspirowanie do działania oraz dawanie dobrego przykładu (wiarygodność).
- Efekty pracy lidera można poznać po wzroście zaangażowania i motywacji w jego zespole. Tak rodzą się dobre miejsca pracy, dobre środowiska, w których warto być.
Tutoring:
- Czy mam cechy lidera? Jak mogę je rozwijać?
- Praca zespołowa - moje mocne i słabe strony. Nad czym chcę pracować - mój cel?
Czym jest piękno i siła kobiety?
Główne punkty zajęć:
- Obecność kobiety w otoczeniu niesie wrażliwość i empatię dla drugiej osoby. Jak chronić takie zasoby w biznesie i społeczeństwie? Jak troszczyć się o godność kobiety w przestrzeni reklamy, pracy, rodziny?
- Zawody typowo kobiece i typowo męskie?
- Piękne biografie kobiet - przykłady do inspiracji i łamania stereotypów.
Tutoring:
- Piękno we mnie (ubiór, makijaż, dobre słowo, uśmiech).
- Co mogę zrobić więcej w kształtowaniu piękna we mnie?
Kobieta pracująca: biznes nie ma płci, liczą się kompetencje
Główne punkty zajęć:
- Warto podejmować nowe wyzwania i przełamywać bariery wierząc we własne możliwości.
- Kobiety w biznesie dobrze odnajdują się w swojej roli, są ambitne, chętnie zdobywają nową wiedzę. Ważne są dla nich szczegóły, analiza ryzyka i empatia która każe patrzeć na dane rozwiązanie nie tylko ze swojego punktu widzenia, ale też i punktu widzenia odbiorców. Dzięki odwadze w prezentowaniu opinii i zadawaniu pytań, a także bardzo dobrej organizacji czasu (łączenie pracy z domem) są cennymi pracownikami, menedżerami i szefami.
- Bardzo ważne jest, aby stwarzać kobietom nowe perspektywy już na wczesnym etapie, również w zakresie popularnych nowych technologii, zachęcać do rozwoju i wzmacniać szanse na rynku pracy w przyszłości.
Tutoring:
- Czy uważam, że mogłabym zostać szefową zespołu pracowników?
- Jak być dobrym pracownikiem? Co to oznacza dla mnie?
Jesteś tym, co czytasz. O potędze literatury.
Główne punkty zajęć:
- Czytanie to cudowne zajęcie. Wymaga pracy, ale daje wielką radość, otwiera życie na świat, świat doświadczeń i miejsc, do których często nie możesz dotrzeć.
- Rozwijanie zamiłowanie do czytania to inwestycja w osobisty rozwój.
- Jakie pozycje literatury możesz polecić innym? Dlaczego?
Tutoring:
- Jaka jest Twoja lista ulubionych książek?
- Co ostatnio przeczytałaś?
Debata w dobrym stylu. Kultura dialogu.
Główne punkty zajęć:
- Znalezienie własnej tożsamości to punkt wyjścia w nawiązywaniu dialogu – dlaczego warto stawiać pytania i poszukiwać odpowiedzi?
- Atmosfera przyjaźni, chęć poznania drugiego człowieka i szacunek jako fundamentalne cechy dialogu.
- Dialog to przezwyciężanie niechęci i konfliktów - dbając o odpowiedni język debaty możemy się wewnętrznie wzbogacić czerpiąc z poznania sposobu myślenia ludzi obok nas.
- Czego możemy uczyć się od starożytnych filozofów?
Uwaga: Przedstawiamy Państwu zarys programu. Zastrzegamy sobie prawo do zmian tematyki i zakresu prowadzonych zajęć. Ewentualne zmiany nie będą jednak wykraczały poza ramy celów i idei projektu.